underbite malocclusion

آندربایت

ناهنجاری آندربایت یکی از انواع ناهنجاری دندانی است که از راه های درمان آن ارتودنسی به شمار می رود.

آندربایت چیست؟

ناهنجاری آندربایت که به طور کلینیکی “پیش آمدگی فک پایین (mandibular prognathism)، ناهنجاری دندانی یا بایت نادرستی است که زمانی رخ می دهد که دندانهای پایین جلوتر از دندان های بالا قرار می گیرند“. شدت این ناهنجاری از آندربایت ملایم که دو ردیف دندان تقریبا با یکدیگر برخورد دارند تا وضعیتی که دندان ها به دلیل فاصله زیاد اصلا با هم برخورد ندارند، می تواند متفاوت باشد. این ناهنجاری می تواند باعث شود که احساساتی از چهره شما خوانده شود که منظورتان نبوده است و به همین دلیل منجر به ایجاد مشکلاتی اجتماعی می شود.

به طور سنتی بیشتر موارد آندربایت و حتی اوربایت توسط روش های غیر جراحی مانند ارتودنسی قابل اصلاح نیستند. در شدید ترین حالت ممکن، آندربایت می تواند شکل و ظاهر صورت فرد را از حالت طبیعی خارج کرده و به طور چشمگیری بر گفتار آنها تاثیر بگذارد. این موارد شدید را ناهنجاری های استخوانی نیز می نامند.

در بسیاری از موارد، آندربایت به سادگی یک وضعیت دندانی است و ممکن است با رفتار های دوران کودکی مانند مکیدن شست و یا فشار مداوم زبان روی دندان ایجاد شود.

آندربایت می تواند بر توانایی جویدن مناسب و گفتار واضح تاثیر بگذارد، می تواند باعث درد فک، مفصل آرواره، سر درد، گوش درد، سایش بیش از حد مینای دندان و پوسیدگی دندان می شود.

دلایل به وجود آمدن و پیچیدگی های آندربایت

دلیل اصلی به وجود آمدن آندربایت ناهماهنگی فک پایین است، که معمولا در بدو تولد مشخص می شود. بیماران دارای سندروم کروزون ارثی یا سندرم سلولهای عصبی پایه ممکن است که نشانه هایی از آندربایت را داشته باشند. بر طبق کتابخانه پزشکی ملی آمریکا آندربایت همچنین می تواند به عنوان نتیجه شرایطی مانند رشد غیر عادی استخوان ها باشد. برای برخی از قومیت ها احتمال ابتلا به آندربایت بیش از دیگران وجود دارد.

مشکلات ناشی از آندربایت بسته به وضعیت بیمار دارند. اگر فاصله میان دندان های فک بالا و پایین زیاد باشد، می تواند باعث موارد زیر شود:

• ایجاد مشکل برای خوردن غذا
  • چالش در گفتار
  • درد های مزمن مفصلی و فکی، سر درد و گوش درد
  • پوسیدگی دندان ناشی از ساییده شدن مینای دندان
  • مشکلات مزمن تنفس از طریق دهان، بوی بد و عفونت های باکتریایی دهان
  • خفگی در خواب، خر و پف و دیگر مشکلات تنفسی در خواب

متاسفانه کودکان همیشه مهربانانه رفتار نمی کنند، و هنگامی که کودکی از مشکل آندربایت رنج می برد، می تواند با قضاوت همکلاسی ها مواجه شود. تا آنجا که می توانید به کودک دلداری داده و بدون شک راه حل را تا زمانی که آرواره اش در حال رشد است، جستجو کنید.

روش های اصلاح ناهنجاری آندربایت

چندین روش برای اصلاح آندربایت وجود دارد که از جراحی فک تا انواع مختلف دستگاه های ارتودنسی متغیرند. اگر روند درمان زمانی آغاز شود که بیمار هنوز کودک است، دستگاه مناسب ارتودنسی بهترین شیوه برای حل این مشکل است. این مسئله اهمیت چک آپ ارتودنسی کودکان را مشخص می کند. این چک آپ باید از هفت سالگی کودک آغاز شود. متخصص ارتودنسی خوب به راحتی هر گونه ناهنجاری را در سن کم تشخیص داده و کودک را برای مداوا آماده می کند. تشخیص ناهنجاری و زمان مناسب درمان از مهم ترین مراحل درمان محسوب می شود. بهترین متخصص ارتودنسی با تشخیص به موقع و تعیین زمان مناسب درمان بیشترین کمک را به کودک مبتلا به آندربایت می کند.

درمان ارتودنسی برای آندربایت

دو نوع دستگاه ارتودنسی اصلاح کننده برای بیماران کم سن معمول است:

توسعه دهنده فک بالا. این دستگاه به شکل چارچوبی از جنس سیم است که متخصص ارتودنسی در کام بیمار قرار می دهد. هر شب، با استفاده از کلیدی خاص دستگاه کمی باز تر می شود. این فرآیند به تدریج باعث عریض تر شدن فک بالا می شود تا جایی دندان های فک پایین دیگر روی دندان های بالا قرار نمی گیرند. بیماران معمولا به مدت یک سال از این توسعه دهنده فک استفاده می کنند و پس از آن به استفاده از دستگاه های نگه دارنده روی می آورند.

ماسک صورت معکوس کننده که ظاهری شبیه به هدگیر دارد. این دستگاه دور سر کودک بسته شده و فک بالا را با استفاده از بندهای فلزی که به دندان های خلفی بالا بسته شده اند، به سوی درست هدایت می کند.

در موارد شدید تر یا بیماران بزرگسال، اصلاح آندربایت ممکن است نیازمند جراحی فک باشد. در این فرآیند یک جراح فک و صورت استخوان را در قسمت پشتی فک از هم جدا کرده و اصلاحش می کند. این کار باعث می شود که آرواره حامل دندان های پایینی عقب تر رفته و در جای صحیح خود قرار بگیرد.

این مقاله متعلق به دکتر مهریزی دندانپزشک متخصص ارتودنسی سعادت آباد می باشد. دکتر مهریزی در درمان انواع ناهنجاری های دهان و دندان، فک و اصلاح طرح لبخند تخصص دارد. به عنوان دکتر متخصص ارتودنسی تمامی خدمات مرتبط با دانش و مراقبت هر چه تمام تر شخص ایشان انجام شده و منطبق با آخرین دستاوردهای علمی این رشته است. برای معاینه توسط دکتر مهریزی، متخصص ارتودنسی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 15:30 تا 20 و پنجشنبه ها ساعت 9:30 تا 13 به مطب ایشان واقع در سعادت آباد، تقاطع بلوار دریا مراجعه فرمایید. تلفن تماس جهت هماهنگی: 88376318

لطفا با امتیازدهی به این مقاله ما را یاری فرمائید

About the Author :