ارتودنسی دندان نیش

ارتودنسی دندان نیش

از شایع‌ترین مشکلات نامرتبی دندان‌ها، با دندان‌های نیش مرتبط است. ممکن است در بعضی از افراد یک، دو، سه یا هر چهار دندان نیششان کج باشد و یا اینکه طول بیش از اندازه معمولی و یا کوتاه داشته باشند. سؤال اینجا است که چگونه و با چه روشی می‌توان این دندان‌ها را منظم کرد و ظاهر لبخند را به این صورت بهبود بخشید؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که ارتودنسی دندان نیش می‌تواند در این موارد به شما کمک کند. در این مقاله با بهترین متخصص ارتودنسی در تهران همراه باشید تا درباره دندان نیش و ارتودنسی آن بیشتر بدانید.

ثبت درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با دکتر احسان مهریزی، فوق تخصص ارتودنسی، فرم زیر را پر کنید. 

دندان نیش چیست؟

از مهم‌ترین دندان‌ها، می‌توان دندان‌های نیش را نام برد که تعدادشان چهار عدد است. دو تا در قسمت جلویی فک بالا و دو تای دیگر در دو طرف دندان‌های پیشین واقع است. دندان‌های نیش در حیوانات نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. ما انسان‌ها و سایر جانداران از دندان نیش برای گرفتن و تکه‌کردن غذاها استفاده می‌کنیم. البته انسان‌ها از دندان‌های نیش کوچک‌تری به سبب نوع غذایی که می‌خورند برخوردارند؛ ولی جانوران جهت تکه‌کردن طعمه‌های خود به دندان‌های نیش تیز و بزرگی احتیاج دارند.

دلایل ایجاد نهفتگی در دندان نیش کدام‌اند؟

·       کوچک بودن فک

کوچک بودن یکی از فک‌ها مهم‌ترین علت ایجاد مشکل در این دندان‌ها و سایر دندان‌های دیگر است. به این صورت که کوچک بودن فک بالا یا پایین سبب می‌شود که فضای کافی برای دندان‌ها به منظور جوانه‌زدن از لثه‌ها وجود نداشته باشد. دندان ممکن است بیرون بیاید؛ اما به‌صورت نصف و نیمه یا به‌صورت کج. ممکن است دندان نیش نیز به این صورت در بیاید یا نهفته شود. به همین جهت افرادی که دارای فک کوچک هستند نیازمند درمان ارتودنسی دندان‌های نیش هستند.

مقاله مربط: جراحی فک یا ارتودنسی

·       ریفلاکس بلع نادرست

بعضی از کودکان حین غذاخوردن یا مصرف نوشیدنی‌ها و بلع آن‌ها زبان خود را به‌جای اینکه به سمت سقف دهان متمایل کنند به دندان‌های جلویی فشار وارد مکنند. فشار زبان بر روی دندان‌های جلویی می‌تواند باعث ناهنجاری قابل‌توجهی در دندان‌ها و مخصوصاً دندان‌های نیش شود و همین امر نیازمند ارتودنسی دندان نیش خواهد بود.

·       وجود دندان اضافی

گاهی اوقات ارتودنسی دندان‌های نیش به دلیل وجود دندان اضافی است که انجام می‌شود. ممکن است در این مواقع ارتودنتیست دندان اضافی را از دهان خارج کند. سپس آسیب‌هایی را که بر صورت، بایت یا فک رسیده است درمان کند.

·       مشکل در ساختار استخوان

کمبود حمایت از ساختار استخوان می‌تواند باعث نازک شدن و ایجاد ضایعه نابالغ شود. این اختلال می‌تواند موجب سخت‌تر شدن جویدن و صحبت‌کردن و یا تأثیر منفی بر قابلیت و توانایی دندان‌ها شود. علاوه بر این مال‌اکلوژن در دندان‌های آسیا ممکن است بر روی سایر شرایط بهداشتی تأثیر بگذارد.

لینک مفید: انواع بایت دندان

·       اپن بایت و عادات غلط

این مشکل به خاطر مکیدن انگشت شست در کودکان اتفاق می‌افتد. در این صورت دندان‌های نیش این کودکان دچار ضایعه اپن بایت یعنی باز بودن دندان‌های جلویی در حالت بسته‌بودن دهان، می‌شوند و به روش ارتودنسی متحرک یا ارتودنسی ثابت نیاز پیدا می‌کنند.

لینک مفید: اقدامات لازم قبل از ارتودنسی

مزایای ارتودنسی دندان نیش چیست؟

با اینکه درمان‌های ارتودنسی دندان نیاز به مدت‌زمان طولانی دارند و در درازمدت نتیجه‌بخش هستند؛ اما از مزایای بسیار زیاد آنها نمی‌توان غافل شد. از جمله مزایای ارتودنسی دندان‌های نیش عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از بروز انواع ناهنجاری‌های دندانی یا کجی دندان‌
  • جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از ناهنجاری‌های دندان نیش
  • جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و ایجاد عفونت دندان به دلیل شلوغی و نامرتبی دندان‌ها
  • جلوگیری از درد استخوان فک به دلیل نهفته بودن دندان یا شلوغی بودن دندان‌ها
  • جلوگیری ازبوی بد دهان
  • جلوگیری از آسیب به سایر دندان‌ها
  • راحتتر شدن مسواک‌زدن و کشیدن نخ دندان بعد از انجام ارتودنسی دندان

لینک مفید: اول ارتودنسی انجام دهیم یا عمل بینی؟

ارتودنسی دندان نیش چه عوارضی دارد؟

ممکن است ارتودنسی این دندان نیز مثل هر روش درمانی دیگری در برخی از افراد عوارضی را به وجود آورد. برخی از این عوارض به شرح زیر است:

  • مشکلات بهداشتی:وجود بریس در دهان تمیزکردن دندان‌ها را دشوار می‌کند و احتمال بیماری لثه، پوسیدگی دندان یا تغییر رنگ دندان را افزایش می‌دهد. ازاین‌رو مهم است که به طور منظم دندان‌های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • آسیب بافت نرم:بریس‌ها ممکن است در لثه‌ها یا گونه‌های شما فروبروند و به آن‌ها آسیب برسانند.
  • حرکت کردن دندان‌های اصلاح شده: این احتمال وجود دارد که دندان‌های اصلاح شده بعد از برداشتن بریس‌ها باز حرکت کنند و در جای نادرست قرار بگیرند. استفاده از نگهدارنده پس از برداشتن بریس ها می‌تواند از بروز این اتفاق جلوگیری کند.

لینک مفید: جویدن آدامس حین ارتودنسی

انواع روش‌های ارتودنسی دندان نیش

اصلاح دندان نیش با ارتودنسی باتوجه‌به محل قرارگیری، نوع و شدت ناهنجاری به سه شکل انجام می‌شود که عبارتند از:

·       ارتودنسی دندان نیش بالا

دندان‌های نیش بالا جزء آخرین دندان‌هایی هستند که در فک رشد می‌کنند. در برخی مواقع به دلایل مختلف این دندان‌ها در فک به‌صورت نهفته باقی می‌مانند. به دلیل اینکه این نوع دندان‌ها نقش بسزایی در زیبایی لبخند و همچنین گاززدن و تکه‌کردن غذا دارند؛ بنابراین کشیدن دندان‌های نیش تا حد ممکن توصیه نمی‌شود.

در واقع بهترین روش برای اصلاح دندان نیش بالا انجام ارتودنسی است که درصورتی‌که توسط بهترین متخصص ارتودنسی انجام شود؛ اصلاح طرح لبخند بدون نیاز به ازدست‌دادن دندان انجام می‌شود.

·       ارتودنسی دندان نیش بیرون‌زده

درصورتی‌که فضای موجود در قوس دندانی کم باشد ممکن است دندان نیش خارج از فک و به‌صورت بیرون‌زده رشد کند. در این هنگام ارتودنتیست جهت اصلاح موقعیت دندان نیش و دیگر دندان‌ها، اول فضای لازم در فک را به وجود می‌آورد و بعد سعی می‌کند دندان نیش را به محل اصلی خود هدایت کند.

در این شرایط در اکثر مواقع ارتودنسی هر دو فک انجام می‌شود و درصورتی‌که فضای خالی کافی برای دندان‌ها نباشد ممکن است ارتودنتیست مجبور به کشیدن دندان‌های آسیاب کوچک شود.

·       ارتودنسی دندان نیش نهفته

در بعضی اوقات ممکن است که به پوسیدگی دندان نیش دچار شوید و بعد از مراجعه به کلینیک متوجه شوید که دندانی که پوسیده، دندان‌شیری است و هنوز دندان نیش اصلی شما از فک بیرون نیامده و در واقع نهفته در زیر فک باقی‌مانده است. ممکن است در این اوقات دندانپزشک شما را به متخصص ارتودنسی دندان ارجاع بدهد.

متخصص ارتودنسی پس از معاینات لازم ممکن است ارتودنسی این دندان را تجویز کند و با کشیدن دندان‌شیری، جای خالی را برای رشد دندان نیش نهفته باز می‌کند. پس از باز شدن فضای کافی برای رشد دندان نهفته، به کمک یک جراح فک، دندان نیش توسط قلابی مخصوص از لثه بیرون کشیده می‌شود. در این قسمت دوباره ارتودنتیست با ارتودنسی ثابت سعی می‌کند موقعیت جایگاه دندان بیرون‌زده را اصلاح کند.

لینک مفید: پوکی استخوان و ارتودنسی

چه کسانی باید ارتودنسی دندان نیش انجام دهند؟

درصورتی‌که شرایط زیر را دارید شما کاندیدای انجام این نوع ارتودنسی دندان هستید:

  • شلوغی بیش از حد دندان‌ها در فک بالا یا پایین
  • انحراف و کجی دندان‌ها
  • وجود دندان نیش نهفته
  • نبود فضای کافی در فک
  • منحرف‌شدن دندان‌های نیش به سمت سقف دهان یا گونه‌ها

لینک مفید: ارتباط میان ارتودنسی و ایمپلنت

مدت‌زمان انجام ارتودنسی دندان نیش

درمان ارتودنسی زمان‌بر است. مدت‌زمان این درمان برای دندان نیش نهفته یا نابجا به عوامل مختلفی از جمله سن و شدت مشکل شما و همچنین روش درمانی توصیه شده بستگی دارد.

مدت‌زمان ارتودنسی در بزرگسالان در مقایسه با کودکان یا نوجوانان بیشتر است. بااین‌حال، به‌طورکلی می‌توان گفت که اکثر افراد باید حدود ۲ سال از بریس استفاده کنند و طی این مدت به طور منظم نزد دندانپزشک بروند.

لینک مفید: الاینر ارتودنسی

هزینه ارتودنسی دندان نیش

هزینه ارتودنسی موضوع مهمی در درمان دندان نیش است که باید مورد بررسی قرار گیرد. بسته به این که دندان بیمار در چه وضعیتی قرار دارد و به جراحی نیاز است یا خیر، می‌توان هزینه متفاوتی را در نظر گرفت. هزینه ارتودنسی هم با توجه‌ به پیچیدگی مشکل شما، روش درمانی انتخاب شده، میزان تجربه متخصص ارتودنسی و محل زندگی‌تان می‌تواند متغیر باشد؛ بنابراین بهترین راه برای برآورد هزینه، مراجعه به دندان‌پزشک و بررسی و معاینه بیمار است تا بتوان قیمت قطعی و نهایی را متوجه شد.

لینک مرتبط: هزینه ارتودنسی

انجام ارتودنسی دندان نیش در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهریزی

همان‌گونه که در این مقاله از مطب دکتر مهریزی گفتیم دندان‌های نیش بسیار محکمند و دارای طولانی‌ترین ریشه در میان همه دندان‌ها هستند، به همین سبب نیروی زیادی را می‌توانند تحمل کنند. نقش دندان‌های نیش در خوردن غذا و صحبت کردن بسیار اهمیت دارد و حتی روی زیبایی صورت بسیار تاثیر‌گذارند.

اگر این دندان‌ها داخل لثه گیر بیفتند یا بعد از رشد در موقعیت درست قرار نگیرند، می‌توان با ارتودنسی کردن دندان نیش بالا یا پایین مشکل را برطرف کرد. برای انجام ارتودنسی دندان نیش می توانید به کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهریزی مراجعه نموده و این کار را با خیالی آسوده به ایشان بسپارید. در مطب ایشان انواع ارتودنسی مانند ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی بزرگسالان، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی سرامیکی انجام می شود.

فهرست مطالب

به مشاوره نیاز دارید؟

جهت دریافت مشاوره رایگان و تعیین وقت حضوری با ما تماس بگیرید.

سایر مقالات ارتودنسی

تاثیر ارتودنسی بر خواب

تاثیر ارتودنسی روی خواب در دنیای پیشرفته و پویای بهداشت دهان و دندانپزشکی، درمان ارتودنسی به عنوان یک فرآیند جامع

مزایای ارتودنسی دیمون

مزایای ارتودنسی دیمون

ارتودنسی، شاخه ای از دندانپزشکی است که دندان ها و فک های نامرتب را اصلاح می‌کند و در طول سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *