اول ارتودنسی انجام دهیم یا عمل بینی؟

ارتودنسی و عمل بینی

ارتودنسی و جراحی بینی تغییرات زیادی را در چهره به وجود می‌آورند. اما ‌شرط آن این است که بدانید کدام را اول باید انجام دهید. ارتودنسی و عمل بینی هر دو جزو روش‌های زیباسازی چهره به‌حساب می‌آیند. گاهی اوقات ممکن است افراد بخواهند هر دوی این اقدامات زیبایی را در چهره‌شان پیاده‌سازی کنند. در این صورت سؤالات زیادی در ذهنشان به وجود می‌آید. اگر چنانچه شما نیز قصد انجام هم‌زمان اصلاح ارتودنسی و عمل بینی را دارید، خوب است مطالعه این مقاله از مطب بهترین متخصص ارتودنسی در تهران را از دست نداده و تا انتهای آن با ما همراه باشید.

لینک مفید: بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در تهران

ثبت درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با دکتر احسان مهریزی، فوق تخصص ارتودنسی، فرم زیر را پر کنید. 

تغییر در ظاهر چهره با انجام ارتودنسی

واضح است که انجام انواع ارتودنسی متحرک، ارتودنسی ثابت و یا ارتودنسی نامرئی می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات روی صورت و چهره افراد شود. برخی از تغییرات مهم که ممکن است در افراد به وقوع بپیوندد، عبارت‌اند از:

  • تغییر فرم لب‌ها
  • تأثیر بر روی لاغری صورت
  • تغییر در تعادل بین لب و بینی
  • تغییر زاویه بینی و لب
  • تأثیر بر روی گفتار

لینک مفید: هزینه ارتودنسی

بین ارتودنسی و عمل بینی کدام را اول انجام دهیم؟

پرتکرارترین سؤالی که ذهن افراد را به خود درگیر می‌کند این است که اول ارتودنسی انجام دهیم یا جراحی بینی؟ کدام اولویت دارد؟

قبل از پاسخ به این سؤال باید به یک نکتۀ بسیار مهم توجه کنیم. ارتودنسی هم جنبۀ زیبایی دارد و هم درمانی. این نکته در مورد عمل بینی هم صدق می‌کند.

به‌طورکلی جراحی بینی می‌تواند دو هدف داشته باشد:

  • زیبایی
  • درمان مشکلات پزشکی از قبیل شکستگی یا انحراف بینی

بنابراین، برای پاسخ به این پرسش باید دو حالت را مدنظر بگیریم:

حالت اول: جراحی بینی باهدف زیبایی

در این حالت اولویت با ارتودنسی است و بهتر است جراحی بینی به بعد از ارتودنسی موکول شود. علت هم واضح است، ابتدا بایستی ارتودنسی انجام شود تا فک‌ها، لب‌ها و دیگر اجزای تحتانی صورت به شکل نهایی خود برسند. شکل پایانی اجزای صورت سبب می‌شود تا جراح بینی بهترین نتیجه را برایتان به وجود بیاورد.

لینک مفید: انواع بایت دندان

حالت دوم: جراحی بینی باهدف درمان مشکلات پزشکی

اگر بیمار دارای مشکلات و اختلالات پزشکی از قبیل شکستگی، انحراف گرفتگی و… است، بهتر است در این حالت ابتدا جراحی بینی انجام شود و سپس ارتودنسی. برای درک این قسمت بهتر است یک مثال بیاوریم:

فرض کنید یک نفر مشکل انحراف بینی دارد. انحراف بینی موجب اختلال در تنفسِ فرد شده و باعث می‌شود شخص نتواند از بینی به‌راحتی نفس بکشد. جالب است بدانید که تنفس دهانی موجب تنگی فک بالا و به‌هم‌ریختگی دندان‌ها می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که فرد اول مشکل انحراف بینی را به وسیله جراحی حل نموده و بعد به سراغ ارتودنسی برود تا ناهنجاری به وجود آمده رفع شود.

لینک مفید: ارتودنسی لینگوال

اگر اولویت را رعایت نکنیم چه عوارضی دارد؟

تا اینجای کار دو حالت را در نظر گرفتیم و اولویت بین ارتودنسی و جراحی بینی را در هر حالت گفتیم. اما رعایت‌نکردن این اولویت‌ها عوارض و عواقبی دارد:

بینی روی فکِ بالا قرار گرفته است؛ بنابراین هرگونه تغییر در فُرمِ فک بالا احتمال تغییرِ حالت در بینی را تشدید می‌کند؛ زیرا در طول درمان ارتودنسی ممکن است به بینی فشار وارد شود. پس اگر شما ابتدا جراحی زیبایی بینی انجام دهید و سپس ارتودنسی، باید از این عوارض آگاه باشید. در برخی موارد خاص برخی افراد به علت تغییر حالت بینی در حین ارتودنسی مجبور به ترمیم بینی می‌شوند. اما نگران نباشید، این شرایط خیلی کم پیش می‌آید. اگر شما ارتودنسی کنید؛ ولی همچنان مشکل تنفس دهانی داشته باشید باز هم احتمال به‌هم‌ریختگی دندان‌ها وجود دارد. به‌خاطر همین است که گفتیم ابتدا باید مشکل گرفتگی یا انحراف بینی برطرف شود و سپس به سراغ ارتودنسی بیایید. طبق توصیه متخصصان و پزشکان زیبایی باید بگوییم اول ارتودنسی اولویت دارد. زیرا اصلاح و تغییر شکل دندان‌ها یک پروسه طولانی را در پیش دارد. در این پروسه قطعاً فک، لپ، شکل صورت و لب‌ها و… تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. با تحت‌تأثیر قرارگرفتن فرم صورت پس از ارتودنسی، ممکن است بخشی از لب‌ها به سمت داخل کشیده شوند. بنابراین، درصورتی‌که اول جراحی بینی را انجام دهید، ممکن است پس از انجام اصلاحات در فرم دندان‌ها، مجدداً نیاز به عمل بینی داشته باشید.

لینک مفید: مراقبتهای ارتودنسی متحرک

چنانچه قصد انجام عمل بینی و ارتودنسی را دارید، یک سری نکات مهم را باید توجه نمایید تا بیشترین و بهترین رضایت را از این درمانهای زیبایی داشته باشید. انجام هم‌زمان اصلاح فرم دندان و جراحی بینی را دارید، باید کمی دست نگه دارید و ابتدا فرم دندان‌هایتان را تغییر دهید. زیرا این کار باعث می‌شود تا نتیجه بهتری از عمل جراحی بینی و اصلاح فرم دندان‌هایتان بگیرید.

لینک مفید: ارتودنسی سرامیکی

چرا باید اول ارتودنسی انجام دهیم و بعد عمل بینی؟

همان‌طور که گفتیم به توصیه بهترین متخصصین ارتودنسی، بهتر است عمل بینی بعد از ارتودنسی دندان انجام شود. زیرا حین ارتودنسی یا ارتوسرجری با تغییراتی که در شکل ظاهری دندان‌ها و فک‌ها ایجاد می‌شود ممکن است شکل لب‌ها، لپ‌ها و به‌طورکلی زاویه صورت دچار تغییراتی شود. به‌عنوان‌مثال کشیدن دندان حین ارتودنسی ممکن است باعث حرکت لب‌ها به سمت داخل شود که همین موضوع می‌تواند بر روی شکل ظاهری بینی تأثیرگذار باشد.

لینک مفید: مزایای ارتودنسی دیمون

اما در صورتی‌که ارتودنسی بعد از عمل بینی انجام شود، ممکن است تغییرات ایجاد شده باعث شود که شما مجدداً نیاز به عمل بینی داشته باشید. در واقع ارتودنسی بعد از عمل بینی باعث افزایش هزینه‌های شما می‌شود و ممکن است پس از اتمام طول درمان ارتودنسی مجبور به پرداخت هزینه مجدد بابت عمل ترمیم بینی شوید. در ادامه برخی از مشکلات ارتودنسی بعد از عمل بینی را برایتان شرح می‌دهیم.

لینک مفید: بریج دندانی و ارتودنسی

مشکلات مربوط به ارتودنسی بعد از عمل بینی

مشکلات مربوط به ارتودنسی بعد از عمل بینی به‌قدری زیاد است که همه متخصصان در پاسخ به این سؤال که اول ارتودنسی انجام دهیم یا عمل بینی؟ با قطعیت می‌گویند که اول ارتودنسی. در واقع با انجام ارتودنسی ممکن است تغییرات مهمی در چهره ایجاد شود که عبارت‌اند از:

  • تغییر فرم لب‌ها و موقعیت آنها
  • به‌هم‌خوردن تعادل بین لب و بینی
  • تغییر زاویه بین لب‌ها و بینی

در اینجا شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که تغییر فرم لب‌ها چه ارتباطی با عمل جراحی بینی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که جراحان بینی برای فرم دهی به بینی بیش از هر چیز به فرم لب‌های فرد توجه می‌کنند تا باتوجه‌به آن تغییرات لازم را بر روی بینی فرد اعمال کنند. در نتیجه هر گونه تغییری در شکل لب‌ها ممکن است باعث به‌هم‌خوردن زاویه و تناسب بین بینی و لب‌ها شود که در نهایت باعث به‌هم‌خوردن تعادل در شکل ظاهری صورت می‌شود.

لینک مفید: تاثیر ارتودسی بر زیبایی صورت

آیا می توان هم‌زمان با ارتودنسی عمل بینی انجام داد؟

هم‌زمانی ارتودنسی و عمل بینی می‌تواند مشکلاتی مانند تغییر فرم بینی را به وجود بیاورد. ما به افرادی که به هر دو جراحی نیاز دارند، توصیه می کنیم که اول مشکلات فک و دندان خود را ر فع و درمان ارتودنسی را انجام دهند و سپس به سراغ عمل بینی بروند. یکی از مهم‌ترین موارد برای تعیین فرم بینی شما در جراحی، تناسب آن با لب‌ها است و ارتودنسی می‌تواند زاویه بین لب و بینی را تغییر دهد.

همچنین پس از عمل بینی نباید لب بالایی خود را به دلیل نزدیکی با بینی، بیش از اندازه تکان دهید؛ این در صورتی است که در طول فرایند ارتودنسی لب بالایی شما کشیده می‌شود. ازآنجایی‌که لب‌ها در زیبایی عمل بینی تأثیر بسیار مهمی دارند، برای انجام ارتودنسی و عمل بینی بهتر است صبر کنید تا فرم لب‌های شما به شکل ثابتی برسد. البته اگر انحراف بینی داشته باشید، پیش از هر جراحی باید به دنبال رفع کردن آن بروید.

بهترین متخصص ارتودنسی شهرک غرب

چه مدت بعد از ارتودنسی می‌توان عمل بینی انجام داد؟

مطمئناً تا به اینجای مقاله قانع شدید که در جواب این سؤال که اول عمل بینی یا ارتودنسی انجام دهیم؟ وقتی می‌گوییم که ارتودنسی دلیلش چیست. اما سؤالی که در اینجا مطرح است این است که چه مدت بعد از ارتودنسی می‌توان عمل بینی انجام داد؟ به توصیه متخصصین ارتودنسی بهتر است پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی، به انجام عمل بینی اقدام کنید. ولی چنانچه برای عمل بینی عجله دارید با مشورت متخصص ارتودنسی و جراح بینی و در صورت صلاحدید آنها می‌توانید این دو درمان را به‌طور هم‌زمان انجام دهید.

لینک مفید: همه چیز درباره براکت ارتودنسی

انجام ارتودنسی دندان در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهریزی

در این مطلب از مطب دکتر مهریزی به این سؤال که اول ارتودنسی انجام دهیم یا عمل بینی پرداختیم. توصیۀ ما این است که حتماً قبل از تصمیم‌گیری در این باره با یک متخصص ارتودنسی خوب نظیر دکتر مهریزی مشورت نمایید. ایشان شرایطی را فراهیم آورده‌اند که همۀ شما عزیزان از امکان مشاورۀ حضوری و تلفنی رایگان برخوردار شوید. همۀ شما عزیزان می‌توانید به‌ منظور رزرو نوبت و دریافت مشاورۀ رایگان با شماره‌تلفن‌های کلینیک تماس بگیرید.

فهرست مطالب

به مشاوره نیاز دارید؟

جهت دریافت مشاوره رایگان و تعیین وقت حضوری با ما تماس بگیرید.

سایر مقالات ارتودنسی

پوکی استخوان و اردتودنسی

پوکی استخوان و اردتودنسی

پوکی استخوان یک وضعیت پزشکی است که با زوال بافت استخوان مشخص می شود و منجر به افزایش خطر شکستگی

معرفی انواع اجزای ارتودنسی

معمولا افرادی که با کجی دندان یا به هم ریختگی و نامنظم بودن دندانهای خود مشکل دارند به درمان ارتودنسی

آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا ارتودنسی درد دارد؟

برای پاسخ به این سوال که آیا ارتودنسی درد دارد یا خیر ابتدا باید در مورد فرآیند این درمان صحبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *